Jak je to s elektrikou?

Publikováno:  09.03.2020
Jak je to s elektrikou?

Obytné vozy jsou malá domácnost na 4 kolech. Obytný vůz je vybaven vším, co potřebujete doma, jen ve zmenšené a převozní formě. Najdete zde elektřinu, vodu, záchod, sprchový kout, topení, postele a i takový obýváček :-). Většina obytných vozů má i tzv. garáž. Auto se tam nevejde, ale kola, nebo motorka ano. Vejde se tam i veškeré kempingové vybavení, jako nábytek, gril a také zásoby pitné vody a jídla. Tento článek není určen pro kempařské mazáky, ale pro ty, kteří se o dovolenou v obytném vozu zajímají, nemají zkušenosti a chtějí získat praktické informace a nikoliv podrobné detaily o fungování vozu. Přeci jen jsme půjčovna obytných vozů a je pro naše klienty důležité, aby věděli, co je na dovolené v obytném voze čeká.

Jak je to s elektrickou energií

Dovolená v obytném voze se stává rychle fenoménem. V posledních letech roste zájem o dovolenou v obytném voze téměř raketově. Lidé se začínají o takovou dovolenou zajímat čím dál více. Pravidelně jezdíme na karavaningové veletrhy a naší prezentaci TOP DOVČI jste mohli již 2x navštívit na veletrhu Autosalon v Litoměřicích, kde všem zájemcům rádi představíme, jak vše v obytném voze funguje.

To nejdůležitější vybavení dnešní doby je elektřina. Obytné vozy jsou vybaveny 2 bateriemi. Jedna se nachází v motorové části a slouží k provozu vozu, tak jako běžné baterie ve ostatních vozech. Další baterie se nachází v obytné nástavbě a slouží k provozu nástavby. Baterií zde může být více a vůz je pak méně závislý na dobíjení elektrické energie. Baterie vozu a nástavby mohou být vzájemně propojené. Baterie nástavby se v případě vybavení nástavby slunečními kolektory nabíjí slunečním svitem, připojením na síť 230V nebo v případě propojení s motorovou baterií, je možné ji dobít během jízdy. Nástavba je z výroby vybavená 12V zásuvkami. Nelze je tedy využívat běžnými spotřebiči. K dispozici jsou přístroje, které fungují na 12V, ale upřímně jsou velmi málo výkonné a víc než k užitku jsou ke vzteku :-). Pro připojení klasických spotřebičů na 230V je potřeba využívat měnič napětí na 230V. Pak je nutné si uvědomit, že budete mít zvýšený odběr z baterie a hrozí rychlejší vybití. Pokud jste v kempu a jste připojeni na síť 230V, pak nemusíte odběr el.en. řešit, baterie se průběžně dobíjí. Spotřebiče na 230V připojíte na klasický prodlužovák a nejste tak již omezeni 12V. Pokud nemáte možnost se na 230V připojit, jste odkázáni na dobíjení slunečními kolektory nebo motorem. 

Lednice v obytných vozech jsou připraveny fungovat na 12V, plyn a 230V. Během jízdy je správně plyn vypnutý a lednice funguje na 12V, čerpá tak energii z nástavbové baterie. Pokud kempujete, je podle možností připojení nástavby na 230V, zapojen zdroj plynu nebo 230V.

Osvětlení nástavby - je vesměs řešeno led technologií. Led pásky jsou již rozvedeny po celém voze a příjemně osvětlují interiér vozu při malé spotřebě.

Elektrickou energii, také potřebuje k fungování rozvodu teplého vzduchu po voze. Bez ventilátoru se teplý vzduch nemá šanci skrze vzduchové potrubí rozvést po nástavbě. Bez elektrické energie nebude také fungovat čerpadlo vody. Nepoteče voda v dřezové baterii, v umyvadle, ve sprše a nespláchnete záchod.

Pokud je vestavba vybavena klimatizací, tak funguje pouze po připojení na síť 230V. Nelze ji tedy využívat při kempování “na divoko”.

Jsme 4 členná rodina. V našich vozech je nástavbová baterie pouze jedna o kapacitě 90 Ah připojená na 1 solární panel. Jsme zvyklí jezdit převážně na divoko. Při rozumné spotřebě a nabíjení spotřebičů během jízdy z 12V zásuvek v kabině vozu, jsme zcela nezávislí na připojení na síť el.energie. Nevyužíváme ani měniče napětí. Pokud je nejhůře, zajedeme přespat do kempu či lépe stellplatzu a el. energii doplníme společně s dalším servisem vody a fekálií o kterém si řekneme v dalším článku.