Bezstarostná dovolená? S pojištěním ano!

13. března 2025

1. Jaké pojištění kryje naše vozy a na co se můžete spolehnout?

Hned na úvod chci zmínit, že partnerem pro pojištění našich obytných vozů je Česká podnikatelská pojišťovna. Během uplynulých sedmi let provozu naší půjčovny jsme samozřejmě museli řešit i několik nehod. Naštěstí šlo zatím jen o menší „ťukance“ – prasklé nárazníky, poškozené plastové lemy, utržené schůdky nebo polámané markýzy. U obytných vozů je ale těžké považovat něco za drobnost. Náhradní díly jsou drahé, jejich dodání z Itálie či Německa často zdlouhavé a ceny servisních prací raději ani nezmiňuji. Pojišťovna zatím vždy dodržela své závazky, za což jí patří velké poděkování.

Povinné ručení: Základní ochrana nejen pro vás, ale i pro ostatní

Možná to pro někoho bude samozřejmost, ale stojí za to připomenout, že žádné vozidlo nesmí na silnici bez povinného ručení. Pojišťováci mu často říkají jednoduše POVko a jeho hlavním úkolem je chránit okolí před škodami, které naším vozidlem způsobíme. Jinými slovy, pokud při nehodě poškodíte cizí auto, majetek nebo zdraví jiného člověka, náklady na opravy či odškodnění jdou právě z tohoto pojištění. Možná byste se divili, kolik lidí si stále myslí, že povinné ručení kryje i jejich vlastní škody – což není pravda.

U našich obytných vozů jsme nastavili nadstandardně vysoké limity – konkrétně 200 milionů korun na škody na zdraví i na majetku. Co to znamená v praxi? Pokud byste při nehodě způsobili zranění druhému řidiči, spolujezdcům nebo chodcům, pojišťovna pokryje léčebné výlohy a odškodnění až do tohoto limitu. A kdyby došlo ke srážce například s autobusem nebo vlakem, náhrada škody se vztahuje i na všechny zraněné cestující či poškozený dopravní prostředek. To samé platí pro majetkové škody – například pokud byste omylem „zaparkovali“ do luxusní vily nebo způsobili rozsáhlé škody na infrastruktuře. Díky těmto vysokým limitům máte jistotu, že vás žádná nepříjemná situace finančně nezruinuje.

Havarijní pojištění: Ochrana pro naše vozy i váš klid

Jak už víme, povinné ručení kryje škody způsobené ostatním. Abychom však ochránili i naše obytné vozy, máme sjednané havarijní pojištění, známé jako HAVko. To pokrývá škody vzniklé přímo na našich vozidlech – ať už jde o nehody, vandalismus, živelné pohromy nebo krádež.

Spoluúčast: Jak funguje vaše finanční odpovědnost?

Havarijní pojištění bohužel nekryje škody ze 100 %, a právě zde vstupuje do hry spoluúčast. U našich vozů je nastavena na 10 % z výše škody, minimálně však 10 000 Kč. Co to znamená v praxi?

- Pokud je škoda 80 000 Kč, hradíte 10 000 Kč, to je minimum.

- Při škodě 150 000 Kč zaplatíte 15 000 Kč (tedy 10 %).

- V případě totální škody – kdy je vozidlo zcela zničeno a jeho hodnota činí například 1 500 000 Kč – by vaše spoluúčast činila 150 000 Kč.

Menší nehody, kdy náklady na uvedení do původního stavu nepřesahují 10 000 Kč, není nutné hlásit pojišťovně, jejich úhrada zůstává na klientovi. Díky havarijnímu pojištění však máte jistotu, že i v případě větší nehody nebudete čelit likvidačním nákladům.

Čtyři klíčová rizika havarijního pojištění: Na co se můžete spolehnout?

Kvalitní havarijní pojištění by mělo pokrývat čtyři základní rizika – vandalismus, živelné pohromy, odcizení a havárii. Možná vás překvapí, že u některých pojišťoven lze sjednat HAV i bez krytí havárie, přestože právě kvůli ní pojištění vůbec existuje. Na to si dejte pozor! U nás ale takový kompromis nehrozí – všechna tři rizika máme zahrnutá v pojištění našich vozů. Pojďme se na ně podívat blíže.

Vandalismus: Když se někdo „vyřádí“ na autě

Bohužel ne všichni lidé mají úctu k cizím věcem, a tak se může stát, že se naše zaparkované auto stane terčem vandalů. Poškození může zahrnovat například poškrábaný lak, rozbitá okna či světla, uražená zrcátka, poškozené pneumatiky.

Pokud se s takovou situací setkáte, je důležité co nejdříve kontaktovat místní policii a získat záznam o události, který je nezbytný pro uplatnění pojistného plnění!

Živelné pohromy: Příroda nezná slitování

S počasím člověk nic nenadělá, a proto je součástí pojištění i krytí škod způsobených živly. Ty zahrnují například:

Krupobití – což je pro autokaravany obzvlášť nebezpečné kvůli jejich velké ploše střechy a plastovým oknům na ní

Povodeň či záplava – pokud by voda poškodila interiér či motor

Pád stromu nebo jiných předmětů při bouři

Požár nebo úder blesku

Ale také například poškození kabeláže zvířetem

Při jakémkoli živelním poškození je důležité situaci zdokumentovat a ihned informovat pojišťovnu.

Odcizení vozidla nebo jeho části

Krádež vozidla nebo jeho součástí je noční můrou každého cestovatele. Bohužel, obytné vozy mohou být lákavým cílem pro zloděje – ať už jde o samotné vozidlo, nebo jeho cenné části, jako jsou markýzy, kola, navigace, solární panely nebo plynové lahve. Proto je důležité být obezřetný, parkovat na bezpečných místech a vždy řádně zamykat.

Pokud i přes veškerá opatření ke krádeži dojde, je klíčové postupovat správně:

Okamžitě zavolat policii – bez oficiálního protokolu nebude pojišťovna moci krádež řešit!
Zdokumentovat situaci – pokud zmizela pouze část vozidla (např. rozbitá okna a odcizená navigace), pořiďte fotografie a sepište přesný seznam ukradených věcí.
Kontaktovat půjčovnu

Havárie: Když dojde k nehodě

Havarijní pojištění si lidé sjednávají především kvůli dopravním nehodám – ať už jsou viníky, nebo ne. Kryje škody způsobené nárazem do překážky, čelním střetem, převrácením vozidla či srážkou se zvěří. Pojištění se vztahuje i na situace, kdy vás poškodí jiný řidič bez platného povinného ručení.

Pozor však na detail, který může hrát velkou roli – některé pojišťovny rozlišují mezi zvěří a zvířetem. A v čem je rozdíl? Pokud se na silnici střetnete s krávou, pojišťovna škodu uhradí. Pokud ale srazíte srnku, což je mnohem pravděpodobnější, nemusíte dostat ani korunu. My jsme na tuto situaci samozřejmě připraveni, takže podobné výluky u nás nehrozí.

2. Asistenční služby: důležitá pomoc na cestách

Dlouhé cesty obytným vozem s sebou kromě rizika nehody nesou také riziko poruchy. Proto je kvalitní asistenční služba nezbytnou součástí pojištění našich vozů. Základní asistence, která bývá zdarma už součástí povinného ručení, má však velmi nízké limity plnění. Například odtah v ČR je často kryt pouze do 5 000 Kč a v zahraničí je to do 10 000 Kč, což na převoz vozidla například z Chorvatska rozhodně nestačí.

Proto jsme pro vás sjednali nejvyšší balíček asistenčních služeb od ČPP – CAR Plus. Ten eliminuje limit pro odtah v ČR a v zahraničí navyšuje krytí o 70 000 Kč. A co je ještě lepší? Limity se sčítají, takže každý náš zákazník má k dispozici až 80 000 Kč na odtah vozidla ze zahraničí. To už je částka, se kterou lze spolehlivě vyřešit i složitější situace.

V jakých situacích vám asistenční služba pomůže?

V případě nehody nebo poruchy zajistí asistenční služba vyproštění vozidla a jeho odtah do nejbližší opravny. Pokud oprava není možná ihned, máte nárok na nouzové ubytování až na 2 noci (v ČR do 2 000 Kč/osoba/noc, v zahraničí do 4 000 Kč/osoba/noc).

Pokud vozidlo není pojízdné, lze ho uschovat na max. 2 dny (limit 1 000 Kč/den, platí pro ČR i zahraničí). Navíc vám pojišťovna uhradí náklady na cestu zpět domů, pokud oprava není možná v krátkém čase.

Asistence pokrývá nejen poruchy, ale i situace jako defekt pneumatiky, vybitá baterie, ztráta klíčků nebo záměna paliva. Pokud si zabouchnete klíče ve vozidle, zajistí otevření auta nebo odtah do servisu. Při nedostatku paliva vám dodá nouzové množství, které si však hradíte sami.

Pojištění platí v celé Evropě včetně Turecka, s výjimkou některých zemí a oblastí (např. Bělorusko, Rusko, Island, Kazachstán). Nepokrývá také trajektovou dopravu na vybrané ostrovy, jako jsou Baleáry, Korsika, Sardinie, Kréta, Kypr a Malta.

V případě potíží se můžete obrátit přímo na Global Assistance, která pro pojišťovnu zajišťuje asistenční služby. Nabízí nepřetržitou podporu v ČR na speciální lince 1220. Pro volání ze zahraničí použijte linku  +420 266 799 779. Stačí nahlásit registrační značku vozidla nebo číslo pojistné smlouvy, které najdete na zelené kartě.

3. Co udělat, aby pojišťovna vše bez problému vyřešila?

Jednou z nejčastějších chyb, které mohou výrazně zkomplikovat řešení dopravní nehody v zahraničí, je nepřivolání policie a nedostatečná dokumentace situace. Nezapomeňte si zaznamenat kontakty všech účastníků i případných svědků – a to vždy čitelně. K bezproblémovému vyřízení pojistné události je nutné získat nejen údaje o druhém vozidle, ale také informace z dokladů druhého řidiče – občanského průkazu a řidičského oprávnění. Nejjednodušším způsobem je vše vzájemně přefotit a tím předejít nepřesnostem.

Pokud se střetnete s cizincem a nerozumíte si, můžete požádat asistenční službu o tlumočení – a to jak při komunikaci s druhým účastníkem nehody, tak i při jednání s místní policií.

Nezapomeňte také vyplnit povinný Evropský záznam o dopravní nehodě, který najdete v přední přihrádce vozu. Pokud si vše pečlivě nafotíte, můžete formulář doplnit i později v klidu na hotelu. Správná dokumentace vám ušetří spoustu starostí a zajistí hladký průběh vyřízení škody. 

5. V jakých situacích se bez účasti místní policie určitě neobejdeme?

Účastníci dopravní nehody mají povinnost přivolat policii v několika konkrétních situacích.

  • Škoda na majetku třetí osoby – Pokud při nehodě dojde k poškození majetku třetí osoby (např. dopravní značka, svodidla, budova, zaparkované vozidlo, veřejné osvětlení).

  • Zranění nebo úmrtí – Pokud při nehodě dojde ke zranění nebo úmrtí osoby, je povinnost přivolat policii vždy.

  • Škoda přesahující zákonný limit – Pokud celková škoda na vozidlech a jiném majetku přesáhne částku 100 000 Kč, musí být nehoda nahlášena policii.

  • Dohoda mezi účastníky není možná – Pokud se účastníci nehody nemohou dohodnout na zavinění nebo některý z nich odmítne sepsat záznam o nehodě.

  • Podezření na alkohol nebo jinou omamnou látku – Pokud má některý z účastníků podezření, že druhý řidič je pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek.

V naprosté většině evropských zemí není nutné přivolávat policii k dopravním nehodám bez zranění a s nízkou hmotnou škodou, pokud se účastníci dohodnou na zavinění a sepíší společný záznam o nehodě. Nicméně, existují státy, kde je povinnost informovat policii i při menších nehodách nebo za specifických okolností:

Bulharsko: Policii je nutné přivolat, pokud má alespoň jedno z vozidel zahraniční registrační značku nebo pokud se nehody účastní více než dvě vozidla.

Chorvatsko: Při viditelném poškození vozidla je vyžadován policejní protokol pro bezproblémový výjezd ze země.

Itálie: Policii je třeba volat, pokud nehoda způsobí omezení provozu.

Lucembursko: Přivolání policie je nutné, pokud dojde k omezení provozu nebo ke sražení zvířete.

Maďarsko: Doporučuje se mít policejní protokol o poškození vozidla při vjezdu do země, aby se předešlo problémům při výjezdu.

Malta: Policii je nutné volat při poškození veřejného majetku.

Německo: Policii je třeba informovat, pokud dojde k hrubému chování účastníků, viník z místa ujel, je podezření na alkohol či drogy, nebo došlo k poškození zaparkovaného vozidla bez přítomnosti majitele.

Nizozemsko: Policii voláme, pokud dojde k značné škodě na některém z vozidel.

Polsko: Přivolání policie je nutné při podezření, že některý z účastníků spáchal trestný čin.

Portugalsko: I když není povinnost volat policii při materiálních škodách, doporučuje se navštívit policejní stanici a sepsat protokol pro usnadnění jednání s pojišťovnou.

Rumunsko: Doporučuje se volat policii při jakémkoli poškození vozidla následkem srážky.

Švédsko: Je povinností oznámit policii každou kolizi se zvěří.

Velká Británie: Pokud dojde k materiální škodě či usmrcení zvířete, musí viník událost nahlásit policii osobně do 24 hodin.

Vždy je důležité před cestou do zahraničí se seznámit s místními předpisy týkajícími se dopravních nehod, abyste v případě nehody postupovali správně a předešli možným komplikacím.

Více o této problematice se dozvíte na stránkách Autoklub.cz

6. Policie je nutná i při vandalismu a krádeži

Nezapomeňte, že policii je nutné přivolat nejen při dopravní nehodě, ale také v případě poškození vozidla neznámým pachatelem. Pokud někdo vaše auto poškrábe, rozbije okno nebo jinak poškodí, je nezbytné incident nahlásit. Stejně tak je povinné přivolat policii při krádeži vozidla nebo jeho části – například vestavěného autorádia, navigace či jiného vybavení. Policie vystaví oficiální protokol, který pojišťovna vyžaduje pro vyřízení pojistné události. Bez něj nelze škodu uplatnit v rámci pojištění, a proto tento krok nikdy nepodceňujte.

facebook